18 de gen. 2011

ENMIG D' OLIVERES: VALL DE BÀLITX A CALA TUENT

Avui per arribar a Sóller he trigat uns 25 minuts, i he pagat 4,5 € de peatge al túnel de Soller. Però durant segles ha estat aïllada de la resta de Mallorca, a varis dies de Palma tot atravessant un difícil coll i arribar a l'altre costat del gran mur que és la Serra de Tramuntana. En la major part del seu recorregut, la serra i els seus cims perden ràpidament alçada per morir al mar, exceptuant a Sóller, on li regala una vasta extensió de terra fértil on s'hi fan les millors taronges del món i tanmateix li regala un bonic port natural. Per defensar-se de la pirateria que sovintejava la costa Nord, es es van dissenyar un sistema de torres de guaita, que alertaven de la presència dels corsaris tot fent fum (de dia) o foc (a la nit).
Avui anirem a la Torre de Na Seca, que data de finals de segle XVI, i que ens ofereix una vista espectacular de la costa Nord mallorquina.

Port de Sóller, des del Mirador de ses Barques, el nostre punt de sortida. Si us fixeu, a la dreta, al cim del turonet que encara no han engolit els hotels de luxe que s'hi estan construint  es veu la Torre Picada, que la tornarem a veure des del nostre destí.

Vall de Bàlitx, on transcurréix la major part de la nostra excursió fins que arribem al coll que es veu al fons, el Coll de Biniamar, des d'on agafarem un caminet que ens portarà a Na Seca.

La Vall de Bàlix té tots el elements de Tramuntana: camí empedrat, oliveres, ametlers, romaní...
les ovelles amb les seves cries (una o dues) que salten de manera divertida quan ens veuen i cerquen ansiosament sa seva mare..

El camí va zig-zagejant entre oliveres, trobarem la possesió de Balitx d'Amunt  en 30 minuts de camí, baixarem a Balitx del Mig on hi han les ruines del que era una gran tafona (trull d'oli) que estan restaurant, i en dues hores ens plantarem  a Balitx d'avall on hi ha un bonic agroturisme.

Hagués fet una foto a totes les oliveres; cadascuna és única, ... al final d'aquest capítol n'he penjat unes quantes; ara seguim o no arribarem al cim!

Bàlitx d'Avall

Els ratjos de sol entrat per un racò de la vall..
Agroturisme de Bàlitx d'avall

Al poc d'estar a Mallorca vam venir fins aquí amb una colla d'amics; s'hi pot arribar en 4 x4, encara que propietaris no es plantejen arreglar la malmenada pista per conservar cert aïllament i no atreure a les masses pixapins.
Llavors vam fer una petita excursió amb els nins i per dinar vam encarregar una porcelleta que tenia tots els gustos, la primera q vaig menjar a ses illes.

Avui m'hi he aturat de tornada, li he dit al masover que un dia hi duré als meus pares; m'ha recomanat que per abril - maig. I m'ha convidat a un suc de taronja, dels seus taronjers .. Us he dit que les taronjes de Sóller i voltants són les millors del món?
Seguim el nostre camí cap al coll de Biniamar, en una hora estarem a dalt.
Torre de Na Seca.
Farà una hora que hem deixat Balix d'avall i hem fet la dura pujada fins al Coll de Biniamar que segueix el camí cap a la Costera, Cala Tuent i Sa Calobra. Hem agafat un caminet q gairebé és camp a través fins dalt la Torre, on he turbat la pau del ramat de cabres que hi prenia el sol. A la foto, si us fixeu,  s'en veu una que hi treu el cap.

Cap a l'Oest veiem el Far de Sóller i la Torre Picada

Guaita això!!!!:

Cap a Est; el cim més alt és el Puig Roig,  i a la seva dreta els dos pics son Es Castellots. Entrant al mar la Mola de Tuent o mola de Can Palou, amb la seva torre de guaita dalt. Abaix el camí de Sa Costera que agafarem tot seguidament.

Al darrera nostre el Puig Major

Avui no m'he trobat a ningú que em fés la foto.. les meves xiruques són la firma digital d'aquest blog que i hem garantitzen el copy-right de ses fotos.

No és casualitat que des d'aqui veiem les torres de la Mola de Tuent i des Forat per una banda, i la torre Picada per l'altre: es tracta d'una estratègia establerta per Joan Baptista Binimelis, doctor en medicina, matemàtica astrònom, historiador i eclesiàstic que nascut a pollença l'any 1538 va establir les bases de les "Ordenanses de les torres de foschs" tal com diu en Valcaneres en el seu llibre que m'he comprat, on hi explica 25 boniques excursions per Mallorca

Per agafar el camí de Sa Costera he baixat per una drecera per anar a cercar la posesió que li dona nom: no ho recomano, és una pedrera molt feixuga i és fàcil girar-se un peu ja que el càrritx està crescut i tapa els forats d'entremig ses pedrotes.

Tot passejant pel cami de Sa Costera

Aquest camí ens durá fins a Cala Tuent i Sa Calobra, però haurà de ser un altre dia.

Fins aquí hem arribat; duc quatre hores caminant i m'en queden tres de tornada i a les cinc vull ser casa quan arribin ses nines del cole. Un dia farem del Mirador de Ses Barques fins Cala Tuent, sense pujar a Na Seca. Cal que el dia sigui més llarg.

Les parets de Tramuntana estan foradades com el formatge

De tornada veiem d'on venim; allà dalt hi ha la Torre de Na Seca.

"Les oliveres de la Vall de Bàlitx"